Wywiad z Jackiem Szczygłem – Doradcą Handlowym PGD Polska Sp z o.o.
Co miesiąc z okazji jubileuszu firmy publikujemy wywiady z ludźmi tworzącymi naszą firmę, którzy swoją codzienną pracą przyczyniają się do sukcesu PGD Polska. Tym razem przyglądamy się pracy Doradcy Handlowego Jacka Szczygła i jego spojrzeniu na specyfikę pracy w branży, aktualną ofertę PGD oraz wyzwania jakie przyniosła pandemia.
W branży sprzedaży działa Pan już od wielu lat, zacznijmy więc może od tego jak zaczęła się Pana przygoda handlowca i co sprawiło, że wybrał Pan pracę w firmie PGD?
J.Sz.: W roku 2007 wróciłem z zagranicy i podjąłem pracę 1 kwietnia 2008 roku w firmie JHR Jarosław, jako Przedstawiciel Handlowy. W roku 2008 JHR wszedł w skład Polskiej Grupy Drogeryjnej i tym sposobem zostałem Przedstawicielem w PGD Polska.
Co takiego Pana zdaniem jest najtrudniejsze w pracy handlowca?
J.Sz.: Na dzień dzisiejszy biorąc pod uwagę konkurencję na rynku, a zarazem pracę w takiej firmie jak PGD Polska, gdzie mamy mnogość asortymentu oraz wszelakich narzędzi pracy (gazetki, biuletyny, tygodniówki, konkursy itp.) to jedynym problem jest utrzymanie asortymentu kosmetyczno-chemicznego na półkach w sklepach spożywczo-przemysłowych. Biorąc pod uwagę ograniczenia miejsc w sklepach oraz coraz większe zorientowanie detalistów na suche wskaźniki, jak np. rotację zapasu, jest coraz ciężej sprzedawać nowe produkty.
Jak wyglądał Pana rozwój w PGD? Czego nauczyła Pana praca w tej branży?
J.Sz.: Mój rozwój w PGD przebiega bardzo harmonijnie. Podczas odbytych szkoleń oraz spotkań integracyjnych podnoszę swoje kwalifikacje jako handlowiec. Ciągle otrzymujemy nowe narzędzia do pracy np. sprzęt IT z wgranymi w nich programami pozwalającymi na sprawną i ciągłą pracę handlowca. W tej branży praca nauczyła mnie przede wszystkim systematyczności oraz kreatywnego myślenia sprzedażowego. Zawsze trzeba dostosować ofertę dla poszczególnego klienta – monitorując jego potencjał oraz możliwości finansowe.
Firma funkcjonuje na rynku już od 30 lat, my chcielibyśmy jednak zapytać, w jaki sposób na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się Pana zdaniem podejście do sprzedaży?
J.Sz.: Teraz jest zdecydowanie trudniej w handlu. Kiedyś promocje – np. kup tyle, a otrzymasz jakiś gift działały „magicznie”. W teraźniejszości zdecydowanie zmieniła się specyfika handlu. Powstało mnóstwo sieci dyskontowych, jak i wielkopowierzchniowych nawet w mniejszych miejscowościach co znacznie ograniczyło możliwości sprzedaży tradycyjnej. Zarówno nasi Klienci, jak i my musieliśmy przejść przez ten proces i nauczyć się handlu na nowo.
Jak według Pana obecnie prezentuje się oferta PGD na tle konkurencji? Czy widzi Pan w tej sferze pole do rozwoju?
J.Sz.: Oferta PGD, jak już wcześniej wspomniałem jest bardzo urozmaicona. Wszelkiego rodzaju gazetki, biuletyny, konkursy, oferty tygodniowe są naprawdę bardzo dobre. Oczywiście konkurencja nie śpi i cały czas trzeba dostosowywać oferty, by walczyć na rynku.
Niestety pandemia już od przeszło roku daje się we znaki wielu branżom. Jak w Pana opinii zmienił się rynek branży kosmetycznej i chemicznej w tym trudnym czasie? Możemy mówić tylko o minusach, czy jednak można dostrzec w tej sytuacji pewne szanse na rozwój?
J.Sz.: Z jednej strony biorąc pod uwagę, że bardzo duża liczba ludności pracuje w tym trudnym czasie zdalnie, można zaobserwować spadek sprzedaży wśród produktów kosmetycznych. Ludzie przebywając cały czas w domu nie potrzebują tego rodzaju artykułów. Jednak pandemia wpłynęła również na zainteresowanie nowymi produktami „covidowymi”, np. produktami antybakteryjnymi.
A jaki jest Pański sposób na skuteczną sprzedaż w obecnych realiach?
J.Sz.: Dla mnie sposobem na skuteczną sprzedaż jest systematyczna praca, odwiedzenie każdego Klienta jest priorytetem. Przygotowanie się handlowo codziennie do danej trasy (gdzie, ile i co zaoferować, wszelkie materiały promocyjne wydrukować, sprawdzić należności Klienta, zobaczyć gdzie i u kogo działają w danej chwili gazetki promocyjne itp.).
Czego życzyłby Pan firmie i jej pracownikom z okazji tegorocznego jubileuszu 30-lecia?
J.Sz.: Firmie życzę, by istniała na rynku kolejne 30 lat z takimi sukcesami jak dotychczas. Wszystkim pracownikom, a co za tym idzie moim koleżankom i kolegom – pracy w PGD Polska z sukcesami i jak najdłużej.